צור קשר
צור קשר

כללי יסודות החינוך בבית הספרהמורה ההורים והכיתה - עקרונות נוספים

יסודות החינוך בבית הספר

בית ספר יסודי (כיתות א-ח)

תוכנית הלימודים בבית ספר אופק מבוססת על שיטת חינוך וולדורף - היא מקבילה לתכנית הליבה של משרד החינוך, אולם היא מועברת בשיטות הוראה שונות.

סדר היום בכיתה מובנה מהבוקר ועד לסוף היום, ורוב הפעילות (בין אם זו פעילות של לימוד עיוני, תנועה או פעילות אמנותית), נעשית בתוך הכיתה. בעת הצורך מתחלקת הכיתה לשניים ומורה נוסף נכנס.

ההתייחסות לתלמידים הינה אינדיבידואלית, אך אין תוכנית לימודים אישית, או הניתנת לבחירה, אלא לימוד מובנה בו שותפים כולם. הדבר תורם ליכולת של הילדים לחוש את סמכות המבוגר, לתחושת ההדדיות בכיתה, ולא חושף את הילד לאפשרות בחירה בטרם הוא בשל לכך.

לימוד כתיבה וקריאה - את לימוד הכתיבה והקריאה מתחילים בכיתה א' כאשר כל אות הופכת לחוויה ציורית. הלימוד משלב משחק תנועה ועבודה אומנותית.

לימוד חשבון - לימוד החשבון מתחיל מכיתה א'. גם כאן התלמידים חווים את החשבון במשחקים ובפעילויות קבוצתיות. לדוגמא: רוקעים ברגליים לפי לוח הכפל. כך עולם המספרים נטמע בתוכם.

לימוד שפות זרות - לימוד השפות ערבית ואנגלית מועבר בתהליך הדומה לרכישה של שפת אם. הלימוד מתחיל כבר בכיתה א'. בשלב ראשון בדרך של חיקוי באמצעות משחקים, שירה, דקלומים והצגות. בשלב מאוחר יותר מלמדים את כללי הדקדוק, הכתיבה והקריאה על בסיס היסודות שנרכשו.

טבע, מולדת וגיאוגרפיה - הקשר לארץ, לנופיה הייחודיים, לאקלימה ולצומח והחי המיוחדים לה, מהווה בסיס חשוב לעיצוב האדם וליחסו לטבע ולעולם שמסביבו. באמצעות טיולים, סיפורים ויצירה אמנותית מרגישים ומזדהים הילדים עם הטבע הסובב אותם. ככל שגדל הילד ומתבגר מתקשרת חוויה זו למושגים מודעים יותר ומדעיים יותר.

תנ"ך - סיפורי המקרא מהווים חלק חשוב מתוכנית הלימודים. בשנים הראשונות נלמדים סיפורי המקרא כחומר סיפורי, כחוויית נפש הפונה לרגש ולכוחות היצירה. ככל שהילד מתבגר חוזרים שוב למקורות המקראיים באופן הפונה לחשיבה, ליכולת הניתוח וההבנה.

חגי ישראל - בית הספר מדגיש את חשיבותם של מועדי ישראל על היבטיהם השונים ועל הקשר עם עונות השנה. הדבר תורם לבניית בסיס איתן בנפש הילד ולתחושת השייכות שלו לעמו, לארצו ולסביבתו. לכך נודעת חשיבות מיוחדת בימינו, בהם מתערערת לעיתים תחושת השייכות.

מדעים - בגיל צעיר ניתן הבסיס לחשיבה המדעית על ידי פיתוח ועידוד הסקרנות הטבעית של הילדים והידוק הקשר בין הילד לעולם התופעות סביבו. החל מכיתה ד' נלמדים כל מקצועות המדע: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, בוטניקה, זואולוגיה, מטאורולוגיה ואסטרונומיה.

טכנולוגיה- החינוך האנתרופוסופי מתמודד עם האתגר של שימוש נכון וחיובי בטכנולוגיות השונות והתאמתן לצמיחת הילד, ולהתפתחות עולמו הפנימי.

מלאכת יד- בחינוך האנתרופוסופי רואים במלאכת היד אמצעי המעצב אישיות, מחדד את הערך של עשייה עצמית ותורם לחיי נפש בריאים. אין זו פעילות נוסטלגית או הכשרה מקצועית אלא פעילות העשויה לתת מענה לבעיות הבוערות בחברה של ימינו: שעמום וניכור, שמהם עלולה לצמוח אלימות.

לימוד, אמנות ותנועה- בחינוך האנתרופוסופי, אמנות ותנועה הן חלק בלתי נפרד מהלימוד. בכל גיל ובכל מקצוע לימודי משתמשים בפעילות גופנית ובאמצעים אמנותיים כחלק מתהליך הלימוד. כל יום לימודים נפתח בפעילות גופנית, אחריה נכנסים לכיתה. בשלב זה מנגנים קטע בחלילית או שרים ביחד. רק אז מתחילים בשיעור באחד ממקצועות הלימוד.

  ‪Google+‬‏ | מי אנחנו | החינוך האנתרופוסופי | גני הילדים | בית הספר | שאלות ותשובות | קישורים | מפגשים ופעילויות | יצירת קשר

טלפון 04-6251370 | פקס 04-6251376 | info@merkazofek.co.il