צור קשר
צור קשר

כללי יסודות העבודה בגניםסדר היום בגנים

יסודות העבודה בגנים

גנים בחינוך האנתרופוסופי (וולדורף)
בגיל הגן (גנים על פי גילאים מגיל 2 וחצי -7) ההתפתחות הגדולה ביותר של הילד הינה במישור הגופני-מוטורי, במובן הרחב ביותר: התפתחות החושים, התנועה, שיווי המשקל ויכולות החיקוי הגופני.

בגני וולדורף מרבים במשחקים, שירים, באומנויות השונות, במשחקי יצירה וחיקוי ובחוויות חושים מגוונות על-מנת לחזק ולעודד איכויות אלה.

העבודה עם ילדים בגיל הגן מבוססת על היסודות הבאים:

  • למידה באמצעות חיקוי - דרך הלימוד המתאימה ביותר לתקופה זו הינה דרך החיקוי. המבוגרים בגן עושים והילדים מצטרפים. הלמידה מתרחשת תוך כדי פעולה: כשחותכים סלט, כשעובדים בגינה, כשעוסקים במלאכה או באומנות. שכלול היכולות הגופניות-מוטוריות מתרחש בד בבד עם למידה הולכת ומעמיקה על היכולות האישיות, ועל העולם הסובב.


  • הגננים כמודל - בגיל הצעיר הילדים קולטים כל דבר הנמצא בסביבתם. צורת דיבור, דרך עבודה, תנועות גוף וכדומה. הגננים מהווים מודל ראוי לחיקוי. בגיל זה הילדים עדיין זקוקים לחום, לאהבה ולעטיפה הנפשית. האווירה הנבנית בגן על-ידי צוות הגננים הולמת צרכים אלו.


  • עשייה ועבודה - דגש רב ניתן ללימוד באמצעות עשייה, כשהילדים שותפים (ככל שהם גדלים) בהתנהלות היומית. הילדים לשים את הבצק ללחם הטרי הנאפה בגן, עוזרים לנקות ולסדר את הגן, עוסקים במלאכות כגון נגרות ותפירה, ועוד. ישנה חשיבות רבה לעבודה ולעשייה כערך, וכאנטיתזה לתופעה ההולכת ומתגברת של פאסיביות מול מסכי טלוויזיה ומחשב.


  • משחק חופשי - החינוך האנתרופוסופי מאפשר זמן ומרחב למשחק חופשי, בו כל מה שנמצא בגן מהווה כר פורה למשחקים: ענפי עץ, אבנים, פרגודים, בדים, כיסאות, בובות וכדומה. דרך המשחק החופשי הילדים לומדים ומתפתחים בהיבטים רבים: מיומנות חברתית, מיומנות תקשורתית, פיתוח הדמיון והיצירתיות, ועוד.


  • ריתמוס וגבולות - העבודה החינוכית נעשית מתוך כבוד לילד והצבת גבולות ברורים להתנהגותו, דבר החיוני להתפתחותו התקינה. סדר היום הקבוע מכניס את הילד למסגרת ברורה בה הוא יכול לתפקד בנינוחות רבה יותר.
  •   ‪Google+‬‏ | מי אנחנו | החינוך האנתרופוסופי | גני הילדים | בית הספר | שאלות ותשובות | קישורים | מפגשים ופעילויות | יצירת קשר

    טלפון 04-6251370 | פקס 04-6251376 | info@merkazofek.co.il