צור קשר
הרשמה
חדשות ואירועים

גני הילדים סדר היום בגנים

סדר היום בגנים

הפעילות בגנים מיועדת לספק עטיפה מגוננת לילד, לה הוא זקוק ביותר בגילאים הצעירים.

יש שוני בפעילות ספציפית מגן לגן, בהתאם לגילאים, ולצוות המפעיל את הגן,אך יש סדר יום כללי שניתן לתארו.

הפעילות מתבססת על ריתמוס, הנותן לילדים תחושת ביטחון, ומשפיע ככוח בונה. חשיבות רבה מוקדשת לפעילות הילדים בינם לבין עצמם- ליכולתם החברתית.

הפעילות בגן מתחילה בבוקר במשחק חופשי של הילדים. במשחק הילדים מפתחים יוזמה, מיומנויות חברתיות כגון הקשבה, שיתוף פעולה וסובלנות. כך מתפתח כושר הדמיון, היצירתיות והאלתור שלהם.

דרך פעילות זו הילדים נחשפים ליכולת לבנות מבנים, ללמוד על שיווי משקל, ונדרשת (בגילאים הבוגרים יותר) יכולת התכנון. לדוגמה, אותם כיסאות, פרגודים ובדים ישמשו פעם כבית, פעם כמכונית, ופעם כחנות עם מוכר.

אנו מאפשרים לילדים להחיות את המשחק, להיות "בתוך הדבר". תכונה אשר הולכת ונעלמת בעידן המודרני בו קורים ונעשים דברים רבים בעת ובעונה אחת.

כמובן שיכולת המשחק שונה בגן צעיר ובגן בוגר, וזהו היופי- הגן מאפשר לכל ילד לפעול על פי השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. הילדים הצעירים ישחקו לרוב לבד או בקבוצה קטנה, ונושאי המשחק יתחלפו תדיר, בזרימה מתמדת. בגילאים הבוגרים יותר נמצא בגן חבורות חבורות, וכל חבורה עסוקה בתכנון המשחק, התפקידים, ובבניה הדרושה לפעילות שלהם.

בזמן הפעילות החופשית מתבצעת גם פעילות מובנית בגן. זו משתנה מיום ליום בסדר שבועי קבוע (ביום א' אפיה,ביום ב' צבעי מים וכו'), אך משתנה גם על פי עונות השנה והחגים הקרבים.

בגן הצעיר פעילות זו מכוונת בייחוד לבישול , ואפייה, האהובה כל כך על ילדים, ונפלאה להתפתחות שלהם בתחומים רבים (פיתוח היכולת לשבת ולעבוד, לעבוד בסדר פעולות, מוטוריקה עדינה, ובייחוד הבנה מעמיקה, הנרכשת דרך חוויה בתהליכי החיים: הקמח והמים הופכים לבצק, הבצק הופך בחום ללחם...). בגילאים הבוגרים יותר מתווספות הפעילויות האמנותיות: ציור בצבעי מים, פיסול בשעוות דבורים, תפירה, אריגה פשוטה ועבודה בעץ. כל אלה תורמים מעניקים לילדים את חדוות העשייה והיצירה, ומגבירים את ביטחונם ביכולות שלהם.
לאחר המשחק החופשי מתחילים לסדר את הגן. הילדים והגננים עובדים ביחד להחזיר כל דבר למקומו. פעילות זו מלמדת את הילדים את מקומם בעולם. בגן הצעיר הגננים מסדרים, והילדים מסדרים-משחקים. בגן הבוגר ניתן כבר לצפות מהילדים לסדר. כך מתורגלים גם מיון, סיווג, קיפול- עד שהכל מונח שוב במקומו.

בשלב זה מתרכזים הילדים ל"מעגל הבוקר". הילדים משתתפים בפעילות הכוללת סיפור, שירה ותנועה במרחב. נושא המעגל קשור לעונות השנה, לחגים, לחיות או לבעלי מלאכה שונים :הסנדלר, הנפח, הנגר או האופה. פעילות זו מתבססת כולה על חיקוי של הילדים אחר התנועות, המילים והמחוות של הגננת.

פעם בשבוע מתקיים מעגל אוריתמיה- אמנות תנועה המביאה לביטוי תנועתי צלילי מוסיקה ודיבור.
לאחר מעגל הבוקר מוזמנים הילדים לארוחת בוקר, ביחד סביב שולחן. אנו מנסים ליצור אוירה שקטה ורגועה סביב השולחן. לתת כבוד לאוכל, ואחד לשני. הארוחה נפתחת בברכה אשר בה תודה, ומסתיימת בברכה.

אז יוצאים הילדים לחצר. בחצר הילדים משחקים, רצים ומטפסים. חופשיים לחזק את יכולותיהם
הפיסיות בטיפוס, נדנוד, שיווי משקל. החצר, עם גן הירק וגינת פרחים, מטופלת ומטופחת על ידי הגננים, והילדים.

אלה עוזרים בגירוף, שתילה בעונה, והשקיה, וכל עבודה אחרת הנדרשת באותו הזמן.
עם סיום הפעילות בחצר מוזמנים הילדים לגן, לסיפור. הסיפור מסופר בעל פה, והוא חוזר על עצמו כשבועיים. בשבוע השלישי מובא הסיפור לילדים כהצגת תיאטרון בובות. שמיעת הסיפור בעל פה תורמת לבניית כוחות הדימיון, ולפיתוח יכולת הריכוז.
כך מגיעים לזמן ארוחת הצהריים. שוב יושבים יחד, מברכים ואוכלים ארוחה חמה ומזינה.

לאחר הארוחה ישנם ילדים אשר הולכים לביתם, ויש אשר ממשיכים לצהרון, שם מתקיימת פעילות שקטה ונינוחה המתאימה לשעות אלו.

דגש רב מושם בגן על השתתפות הילדים, כל אחד בהתאם לגילו וליכולותיו, בעבודות אחזקת הגן. הילדים עוזרים בחיתוך וסידור הפירות, בהכנת האוכל לארוחות, בסידור ובניקוי. בגן הבוגר ישנם תורנים אשר מפנים את הכלים לאחר הארוחה, מנקים את השולחן, ושוטפים את הכלים. בדרך כלל הם עושים זאת בשמחה ובחדווה...


‪Google+‬‏ | דף הבית | מי אנחנו | חזון וערכים | דרך החינוך שלנו | חינוך וולדורף | בית הספר | גני הילדים | מבט אל העתיד | שאלות ותשובות | יצירת קשר | הרשמה

טלפון 04-6251370 | פקס 04-6251376 | info@merkazofek.co.il aa