צור קשר
צור קשר

כללי חינוך האנתרופוסופי בעולם ובארץ יסודות החינוך האנתרופוסופי

אנתרופוסופיה - חינוך וולדורף - יסודות

דרך חינוכית זו מתבססת על שלבי ההתפתחות של הילד ומלווה צעד אחר צעד את הילדים מהיותם רכים ועד לבגרותם. ילדים המתחנכים בדרך זו מקבלים כלים ומיומנויות בסיסיות לחיים: מיומנויות אישיות כמו היכולת להבחין בין טוב ורע ולפעול בהתאם, לנוע לקראת הגשמה עצמית, ולרכוש בטחון בעצמי ובהתנהלות בעולם, ומיומנויות חברתיות, הן מבחינת קשרים אישיים והן ביכולת להתבונן בצורה רחבה ולא אנוכית ולתרום לחברה.

ילדים היוצאים מבית ספר אנתרופוסופי, מצוידים היטב בכלים המאפשרים להם להמשיך ללימודים גבוהים בהתאם לרצונם. מניסיון של עשרות שנים ניתן לומר כי הבוגרים שומרים על הסקרנות הטבעית לחיים, לבני האדם ולתופעות הטבע, ופעילים בכל תחומי החיים.
מעבר לבחינות הבגרות, בוגרי התיכון אחראים גם על פיתוח וניהול פרוייקט אישי בתחום המדעי ובתחום האומנותי.

לאורך כל שנות בית הספר הילדים לומדים דעת באופן רחב ועמוק: שירה, ספרות קלאסית, מיתולוגיה והיסטוריה. על כל אלא מתווסף הפן האומנותי. מכיתה אלף ועד כיתה יב' הילדים מציירים כדבר שבשגרה, מכיירים ומפסלים, ועובדים בעץ, מתכת וחומרים שונים.
לכל הילדים ניתן חינוך מוסיקלי. כל ילד לומד לנגן על חלילית כחלק מהלימוד בכיתה ויש עידוד ותמיכה לאלו הממשיכים להתעמק בכלי מוסיקלי מסוים. הרכבים מוסיקליים (אנסמבלים) רבים של נגינה ושירה הם חלק מהווי בית הספר. ההורים, המורים והילדים נהנים מחוויה מוסיקלית משותפת, והילדים נהנים מההנאה והסיפוק שבלמידה.

בתוך מעגל השנה, מלבד חגיגות החגים המסורתיים, הילדים וההורים נהנים ממחזות והצגות כיתתיות המועלות אחת לתקופה. חשוב להגדיש כי החוויה המשותפת של העמדת ההצגה היא החשובה ולא ההופעה בפני ההורים. טיפוח התנועה והגוף הפיסי מקבלים יחס של כבוד לאורך השנים, לא ממקום הישגי אלא ממקום של הבנת הקשר בין גוף בריא לחיי נפש ומחשבה מפותחים.

בית הספר מדגיש את טיפוח הגוף והתנועה. הוא אינו מעודד גישה הישגית בתחום זה אלא מטפח את הבנת הקשר בין גוף בריא לחיי נפש ומחשבה מפותחים.

התפיסה החינוכית בחינוך האנתרופוסופי מבוססת על התייחסות לילד כאל ישות שלימה רבת פנים. אנו מפתחים יכולות גופניות, נפשיות ואמנותיות, כבסיס שעליו נבנית היכולת האינטלקטואלית, החשיבה המופשטת והחשיבה המדעית. תנועה, יצירה ומוסיקה הם חלק משגרת היום של הילד ומשולבים בלמידה. בכיתות הנמוכות בבית הספר מהוות פעילויות אלו תשתית ובסיס ללימוד קריאה, כתיבה וחשבון, ואף להקניית השפות אנגלית וערבית. על כן, בחוויות הלמידה היומיומית הילדים סורגים, תופרים, מציירים, שרים, מנגנים ורוקדים.

מכיוון שהחשיבה המופשטת עוד לא בשלה בגיל הרך- פיתוח החשיבה, הדמיון, הסקרנות הטבעית, העניין בתופעות הטבע והרגלי למידה מהווים למעשה בסיס לחשיבה מדעית. החינוך האנתרופוסופי שוקד על הקניית איכויות אלו באמצעות תמונות וסיפורים, תנועה ושירים, שהם, לשיטתנו, כלים לטיפוח הסקרנות הטבעית ושמחת הגילוי אצל ילדים. על בסיס איתן זה ילמדו הילדים בכיתות הגבוהות יותר את יסודות המדע והטכנולוגיה. הנוער בחינוך האנתרופוסופי נהנה משילוב ייחודי של רמת לימודים גבוהה שיש בה העמקה ועניין אמיתיים, עם העשרה פנימית הגלומה בפעילות אמנותית. שילוב זה יוצר בסיס ומאפשר אחיזה בתקופה המורכבת של גיל ההתבגרות.

החינוך האנתרופוסופי עולה בקנה אחד עם עקרונות הפסיכולוגיה ההתפתחותית, הרואה את הילדות כפרק זמן חשוב ביותר, המאופיין בצמיחה פנימית הדרגתית של כשרים, איכות והבנה. הילד נתפס כישות הנמצאת בהתהוות ובצמיחה אלי בגרות. הגישה הכוללת לילד, תכניות הלימודים, המתודות ודרכי הלימוד, האווירה הלימודית, סביבת הלימוד וכל שאר האלמנטים של חיי בית הספר- מכוונת לתת תשובה הולמת לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים.

בגישה האנתרופוסופית כל ילד הינו אמן, איש מעשה, איש חברה ומדען בפוטנציה. תהליך החינוך מנסה לשמור על מירב הפתיחות והרכות של אפשרויות צמיחה אלו.

החינוך האנתרופוסופי מעניק חשיבות רבה לקשר הנרקם בין המחנך לילד. ההיכרות העמוקה, האהבה והדאגה תומכים בהתפתחות הילד ברמה הנפשית, הרגשית וברמת הלמידה. בצד עבודה המבוססת על קווי התפתחות כלליים, חינוך אנתרופוסופי שם דגש על עבודה יחידנית מול כל ילד וילד תוך הבנת עולמו הפנימי, כישוריו וקשייו.

שלבים בהתפתחות הילד
על פי הגישה האנתרופוסופית הילדות מחולקת לשלושה שלבי התפתחות, המשמשים כבסיס לעבודה החינוכית:

ילדות מוקדמת 0-7
בגיל הרך, מהלידה ועד גיל בית ספר, התפתחות הילד מבוטאת במישור הגופני. מכלול ישותו של הילד מכוון לצמיחה ולגדילה של גופניותו. ככל שהגוף, התנועה, חווית המרחב והחושים יתפתחו בצורה הרמונית ושלמה יותר, כך יתפתחו אחר כך שאר יכולות האדם וכשריו בצורתם הטובה ביותר.

גיל בית ספר יסודי 7-14
בשלב זה בונה הילד את עולם הרגש ומעמיק את עולם החוויה והיצירה שלו. הוא משכלל את היכולות הגופניות מוטוריות שלו ומפתח את יכולות החשיבה. הידע והלימוד מובאים בפניו בדרך חווייתית, פעילה ויצירתית.

מגיל ההתבגרות ואילך 14-21
בגיל זה מתעוררת החשיבה המופשטת ומבשילה החשיבה המדעית, המביאה את הנער לאופקים חדשים. עולמו הרגשי מתעמק ומתגבר. תהליכי הלמידה מופשטים יותר, מלאי עניין ורב תחומיים. הנער מגלה קשר של הבנה ועניין הן בעולם התופעות סביבו והן כפרט בחברה. בגיל זה יש מקום לשיתוף התלמיד בתהליכי הלימוד, לפיתוח יוזמות משלו וללימוד עצמאי ובוגר יותר.

  ‪Google+‬‏ | מי אנחנו | החינוך האנתרופוסופי | גני הילדים | בית הספר | שאלות ותשובות | קישורים | מפגשים ופעילויות | יצירת קשר

טלפון 04-6251370 | פקס 04-6251376 | info@merkazofek.co.il