צור קשר
הרשמה
חדשות ואירועים

דרך החינוך שלנו

דרך הלימוד הטובה ביותר היא דרך החוויה וההנאה

"לילדים יש הזדמנות לחוות המון דברים. לומדים לעבוד ולהתמיד עד השגת התוצאה: אופים, סורגים, עובדים בגינה, בונים פרוייקט מקורי. זו מתנה ענקית מול המציאות החומרית שבה הכל קל להשגה" (דנה, אמא של איה ונוגה)

העבודה עם הילדים בגיל הרך מבוססת על למידה דרך חיקוי, עשייה ועבודה, משחק חופשי וסדר יום קבוע. בכיתות הנמוכות בבית הספר מהוות פעילויות אלו תשתית ובסיס ללימוד קריאה, כתיבה וחשבון ואף להקניית השפות אנגלית וערבית. על כן, בחווית הלמידה היומיומית הילדים עוסקים גם במלאכות יד שונות, מציירים, שרים, מנגנים ורוקדים.
 
תנועה, ציור ושירים, לפי דרך החינוך שלנו, הם כלים לטיפוח הסקרנות הטבעית ושמחת הגילוי אצל ילדים. מכיוון שהחשיבה המופשטת עוד לא בשלה בגיל הרך, פיתוח החשיבה, הדמיון, הסקרנות הטבעית, העניין בתופעות הטבע והרגלי למידה מהווים למעשה בסיס לחשיבה מדעית.
 
פיתוח יכולות גופניות, נפשיות ואמנותיות הן הבסיס שעליו נבנית היכולת האינטלקטואלית. לאורך כל שנות בית הספר הילדים לומדים באופן רחב ועמוק במקביל למקצועות הליבה גם: שירה, ספרות קלאסית, מיתולוגיה והיסטוריה. אל כל אלו מתווסף הפן האומנותי ולכל הילדים ניתן חינוך מוסיקלי. היכולות הפיסיות מקבלות יחס של כבוד לאורך השנים, לא ממקום הישגי אלא ממקום של הבנת הקשר בין גוף בריא לחיי נפש ומחשבה מפותחים.

הרכבים מוסיקליים, מחזות והצגות כיתתיות הם חלק מהווי בית הספר. הנוער בחינוך ולדורף נהנה משילוב ייחודי של רמת לימודים גבוהה שיש בה העמקה ועניין אמיתיים. שילוב זה יוצר בסיס ומאפשר ליווי גם בתקופה המורכבת של גיל ההתבגרות. על בסיס איתן זה ילמדו הילדים בכיתות הגבוהות יותר את יסודות המדע והטכנולוגיה.
 

יסודות בריאים לחיים

"הילד יהיה מסוגל לחשוב לבד, להחליט לבד, להבחין בין רע לטוב, להתעמת עם חומר לימודי חדש ולא יפחד מדמויות סמכותיות אלא יעריך אותן ויידע לקיים איתן דיאלוג" (ד"ר איריס זומר- קאהן, מייסדת וחברת הנהלה)

אמונתנו היא שיסודות בריאים וחזקים הנבנים בגיל הגן ובית הספר הם הבסיס לחיים בוגרים שיש בהם בחירה חופשית, הגשמה אישית ונתינה. חיים בעלי תוכן, מוסר ומשמעות. אם פונים נכון לכוחות הנפש של הילד: לרגש, לחשיבה ולרצון, יתפתחו בו יכולות אישיות וחברתיות בריאות והוא יקבל כלים נכונים למימוש עצמי לאורך חייו הבוגרים.
 

הקניית בטחון עצמי דרך גבולות הניתנים מתוך אהבה והכלה ודרך ריתמוס קבוע

"ההורים ששולחים את ילדיהם לבית ספרנו לא יכולים אלא לצפות שילדים אלו יוכשרו להתמודדות עם אתגרי החיים" (ר. שטיינר – מייסד השיטה 1919)

בעבודה עם הילדים הדגש הוא על בניית יסודות לחיים בוגרים מלאים ושלמים. גבולות הניתנים מתוך אהבה והכלה הינם מעקרונות החינוך החשובים לנו והחסרים לעיתים בימינו. אנו מסתכלים בצורה מקיפה על כל ילד ומנסים להעניק לו את הכלים להם הוא זקוק. העבודה עם הילדים וההורים מבוססת על שיתוף פעולה מתוך כבוד ההכרחי לעבודה רצינית ומעמיקה עם הילדים.
 

כח הקבוצה

"הלימוד הוא תהליכי ומתבצע ללא שיפוטיות ובלי מבחנים,  הילדים לומדים, חווים, יוצרים ונעים כקבוצה משפחתית תומכת"
(עמית בן יהודה – מחנך כיתה ו באופק)

הצגות, הופעות וטיולים הם חלק משיגרת יומנו. המודעות החברתית מתפתחת מהקבוצה של הכיתה הנשמרת במהלך שנות בית הספר היסודי (א-ח) ומאפשרת לילד להרגיש שייכות לקבוצה תומכת, מכילה ועוטפת המספקת לו ביטחון ויציבות. הילדים רוצים את טובת הקבוצה, עוזרים אחד לשני, מחזקים את החלשים ומעצימים את הקבוצה ואת עצמם תוך כדי עשייה משותפת. הכיתה כאן היא 'מיקרוקוסמוס' של הקהילה והקהילה היא כמו משפחה.

הערכת התלמידים

"קצת מעצבן שהמורים יודעים הכל על הילד, התעודה הייתה מוזרה, הערכה ארוכה מאד, עמוד מכל מורה. היה ברור שהמחנך השקיע שעות של עבודה בכתיבה. אבל, האמת, נראה שמתעניינים בנו...." (גיל, עבר מבית ספר רגיל לכיתה ז בבי ספר ולדורף הרדוף)

אצלנו אין ציונים וגם לא מבחנים. תהליכי ההערכה בדרך החינוך שלנו מותאמים לגיל הילד, להתפתחותו האישית ולבשלותו. תהליכי ההערכה משתנים ומקבלים צורה חדשה בכל כיתה וכיתה ובכל גיל וגיל. תהליכי ההערכה מנסים לתת תמונה, לבחון וללוות מישורים רבים שלעיתים הנם מאד אישיים, עמוקים ושונים מהמקובל. לדוגמה: יכולות חברתיות, יכולת וכשרון בתחומי אומנות שונים, יכולת בתחומי עבודת היד בסדנאות המלאכה, יצירה חופשית בתחום זה או אחר, הצדדים המוסריים של הילד וביטויים בחברה, יוזמה וכוח פעולה בתחומים מסוימים ועוד.

הקשר בין המורה להורים

"הקשר עם ההורים מהווה מרכיב בסיסי ביצירת מציאות חינוכית בריאה. חשוב לנו ליצור מעטפת סביב הילדים בשיתוף המבוגרים הקשורים בחינוכם, כמו קרקע דשנה וטובה. מערכת תומכת, מלווה, המשרה ביטחון ומאפשרת את התנאים המייטביים לגדילה וצמיחה של הילדים" (מיטל גרוס – מחנכת כיתה ד באופק)

בכדי לאפשר למידה וצמיחה של הילד, המחנך עובד באופן אישי והדוק עם כל הורה. חשוב שעקרונות היסוד של דרך החינוך יהיו מקובלים על ההורים כדי שהילד יגדל במציאות שבה הבית ובית הספר אינם עולמות נפרדים. העבודה עם ההורים מקרינה על ההתנהלות של הילד בגן ובכיתה ולהורים הרוצים בכך ניתנים כלים לפתרון בעיות המתעוררות עם ילדם בבית.

קהילת בית הספר ומעורבות ההורים

"יש כאן  אנשים שזו הנאה להיות בחברתם, יש גיבוש, פעילויות, עזרה, עשייה משותפת ומעורבות בבית הספר, יש לנו חיבור להורים בבית הספר יותר מאשר לשכנים" (יעל, אמא של נטע)

כדי ליצור מרחב חינוכי נכון עבור הילד, אנו מאמינים ביצירת מרחב משותף בין ההורים, המחנך ובית הספר לליווי הילד לכל אורך שנות לימודיו. מעבר ללווי הילד עצמו יחד עם המחנך, יש צורך בתמיכה הורית משותפת ומעורבות בפעילות הכיתתית והבית-ספרית בליווי האתגרים המשתנים של הילדים בגילאים השונים. בזכות משולש היחסים: ילדים, הורים והצוות החינוכי (גננים ומורים) נוצרה קהילה תומכת, המעורבת בחיי הילדים בצורה פעילה, מספקת תמיכה הדדית על-פי הצורך ובנוסף - בין הורים רבים נוצרות חברויות חדשות ואמיתיות.

צוות הוראה חדור תחושת שליחות

"מסביבם יש אנשים שהם דוגמא ומופת, מזכיר לי קצת מורים של פעם, דמות סמכותית, ראוייה, אוהבת – דמות לחיקוי.  אני סומכת עליהם, יש להם את הזמן, ההבנה והרצון לפתור את הבעיות" (דנה, אמא של איה ונוגה)

צוות המורים וההנהלה מורכב מאנשים מוכשרים הרואים בדרך החינוך את ייעודם. אנשים המהווים דוגמה אישית ראויה ומקור השראה לתלמידיהם. מקצועיים בתחומם, קשובים ויוצרים דיאלוג מתמיד ועמוק עם התלמידים.

אנשי החינוך שלנו שבחרו דרך זו מתייחסים למלאכתם בכובד ראש ורואים בעבודתם שליחות. גישתם מקרינה על הסביבה ועל התרבות בה הילדים חיים והם נמצאים בקשר הדוק ורצוף גם עם ההורים. מדובר בדמויות המהוות דוגמה אישית: בהופעה, בשפה ובדרך הפנייה הרוכשת כבוד לילדים, למתבגרים ולמבוגרים.

הקשר בין המחנך לילד

"הילדים מקבלים כאן בסיס איתן לחיים בבית הספר ובבית. המחנך מצליח לראות כל אחד כיחיד ומיוחד – אך גם כל אחד כחשוב למכלול הקבוצתי" (עידו, אבא של נטע ושקד)

בבית הספר שלנו המחנך מלווה את הכיתה שלו עד שמונה שנים ברציפות. הוא המבוגר הנוסף המלווה את גידול הילד וגם את ההורים בכל התקופה מתוך ההבנה שסמכות מורים מוגדרת נותנת לילד בטחון, מאפשרת לו לגדול לחופש ולהבשיל לעצמאות.
כל בוקר המחנך לוחץ יד לילד, מביט בעיניו ומברך אותו ליום טוב, הילד הצעיר נותן את ידו למבוגר מתוך אמונה שיוביל וינחה אותו בדרך הטובה ביותר. המחנך מספק לו יד בטוחה ויציבה, אמונה בדרך ואמון בעצמו. כאשר הילד משוחרר מהצורך לדאוג ואינו חרד מפני העתיד או מפני הבלתי ידוע, הוא חופשי להתנסות, להשתמש בחופשיות בדמיון ולהיות פתוח לכל התחומים.



‪Google+‬‏ | דף הבית | מי אנחנו | חזון וערכים | דרך החינוך שלנו | חינוך וולדורף | בית הספר | גני הילדים | מבט אל העתיד | שאלות ותשובות | יצירת קשר | הרשמה

טלפון 04-6251370 | פקס 04-6251376 | info@merkazofek.co.il aa